Hoppa till textinnehållet

Bli föreningskund

Bra att veta innan du ansöker om att bli föreningskund

  • För att vi ska kunna hantera din ansökan behöver blanketter vara komplett och utförligt ifyllda samt att alla nödvändiga handlingar ska bifogas enligt stegen nedan. Vid ofullständiga ansökningshandlingar kan vi inte hantera din ansökan. Vi kan då skicka tillbaka ansökan för komplettering eller avslå ansökan. Vi kommer att behandla er ansökan och återkommer med besked där det framgår om vi har möjlighet att bevilja er ansökan om att bli kund i banken.
  • På grund av rådande omständigheter har vi just nu långa hanteringstider vilket innebär att vi behöver prioritera våra befintliga kunder. För dig som vill ansöka om att bli kund hos oss är det långa väntetider och vi har tyvärr inte möjlighet att svara på enskilda frågor. Vi hoppas på din förståelse.
  • Som ny förening i Kinda-Ydre Sparbank ansluts du till vårt företagspaket Bas.

Så ansöker du om att bli föreningskund

Innan du kan ansöka om att bli föreningskund behöver du först ha startat en ideell förening.
Så bildar du en förening

Har du redan en ideell förening kan du följa steg 1-3.

För dig med bostadsrättsförening, samfällighet eller ekonomisk förening

Har du en bostadsrättsförening, samfällighet eller ekonomisk förening kan du också ansöka om att bli föreningskund hos oss.
Så blir bostadsrättsföreningar, samfälligheter eller ekonomisk föreningar kunder hos oss

Vanliga frågor och svar

Illustration av planta

Vill er förening bli kund i banken eller är ni redan kund och har gjort förändringar i föreningen som påverkar relationen till banken? Välkomna in till oss på kontoret så hjälper vi dig.

Ny kund i banken

Hör av dig till oss på bankkontoret för att boka ett möte. Vi talar då om vad föreningen behöver förbereda och eventuellt lämna in till oss före mötet.

Föreningen ska vara registrerad och ha uppdaterade uppgifter hos:

När vi ses kommer vi ställa frågor om föreningens verksamhet och hur ni kommer att använda våra tjänster. Det gör vi för att förstå och lära känna föreningens verksamhet samt skydda både dig och banken från brott, helt i linje med svensk lagstiftning.

Ladda ner vår checklista för att underlätta när vi ses!

Befintlig kund i banken

Vi behöver få veta när föreningen ändrar följande:

  • Internetbanksanvändare
  • Kontaktuppgifter
  • Föreningens namn

Välkommen till oss på bankkontoret. Kom ihåg att först uppdatera era uppgifter i officiella register.

 

Förbered att ta med till mötet

  • Senast antagna stadgar
  • Kopia på årsmötesprotokoll eller konstituerande möte för nybildad förening
  • Protokoll från styrelsemöte

 

Tänk på att det ska tydligt framgå vem/vilka som får företräda föreningen hos banken. Det ska också stå om de företräder föreningen ”var för sig” eller ”två i förening”.