Meny
Våra företagstjänster
Betala och ta betalt
Företagslån och finansiera
Spara och placera
Pension och försäkring
Internetbank, app och BankID
Er verksamhet

Hur startar man ett företag?

Funderar du på att starta ett företag? Det finns en del att tänka på för att du ska få en bra start. Ta del av våra tips om hur du kan lägga upp en långsiktig plan.

Man and woman focusing on detailed work

Checklista för dig som ska starta ett företag

  • Gör en ordentlig plan

    Innan du startar upp är det viktigt att du gör din research och tar reda på vad som krävs av dig, både tidsmässigt och ekonomiskt. Kolla att din affärsidé är vettig och att du kommer att ha tid och råd att driva den för att ge den vingar. Du behöver ta reda på allt ifrån vad det finns för risker, vilka konkurrenterna är och hur det ser ut med kunder, till hur mycket du kommer att behöva lägga på marknadsföring för att kunderna ska veta att du finns. Ska du öppna en butik på en avlägsen gata ser det förstås lite annorlunda ut jämfört med om du tänker starta konsultverksamhet och kanske redan har många kontakter som kan ge dig uppdrag. Ta med allt sånt i beräkningarna – och undvik glädjekalkyler som att överskatta intäkter och underskatta utgifter.

  • Ekonomisk trygghet och rätt avtal

    Ett sparande inför att du startar upp är en bra idé. Det är lätt att vilja köra igång så fort som möjligt, men innan du får in pengar så att du kan ta ut lön kan det vara skönt att ha lite kapital avsatt för att leva på under tiden. Och är du ingen klippa på redovisning kan det vara en bra idé att redan från början ta hjälp av en revisor som sköter pappren. Glöm inte att ta med sådana löpande kostnader i din kalkyl. Det kanske låter trist, men det kan också vara bra att på förhand bestämma vad ditt företag ska få kosta. Ett företag man brinner för kan annars lätt äta upp hela sparbufferten om man inte drar i bromsen. Skriftliga avtal med till exempel leverantörer, kunder och kompanjoner fyller flera viktiga syften. Det innebär en trygghet, minskar risken för tvister och fungerar som en manual för samarbetet.

  • Dubbelsäkra och starta mjukt

    Olika satsningar har olika förutsättningar. Att starta butik eller frilansskriva för olika tidningar innebär i sig olika risk. Ju större initial investering, desto högre risk om det inte skulle bära sig. Men i båda fallen går det att starta mjukt. Som frilansskribent kan du jobba deltid medan du startar upp. Startar du en butik på nätet har du inte samma kostnader som med en fysisk butik och är inte bunden till att jobba en viss tid på dygnet. I det fall det går, kan det vara bra att inte helt släppa det gamla livet för den nya drömmen, utan att stå lite med ett ben i varje läger innan du vet att det bär sig.

  • Tänk igenom företagsform

    Det finns olika företagsformer som du behöver ta ställning till när du ska starta din verksamhet. Vilken form som passar dig och ditt företagande bäst beror bland annat på typ av verksamhet och om du ska driva företaget själv eller tillsammans med andra. Om du ska välja enskild firma, aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening styrs till stor del av risken i din verksamhet.

  • Håll nere fasta kostnaderna

    Att starta upp verksamhet där du ensam driver projekt kan kräva allt ifrån att du har en dator på köksbordet, som start, till att du behöver en plats att gå till där du kan ha möten. Att hyra en skrivbordsplats snarare än att ta på sig fast hyra för en hel lokal kan vara en bra start för verksamheten. Se även över andra fasta kostnader och försök hitta alternativ som inte är de mest kostsamma, eller där du binder upp dig länge på fasta utgifter. Att kunna vara flexibel med utgifterna och skala ner är en trygghet om det kommer kärva tider.

  • Det administrativa

    För att få igång företaget behöver du:
    • Ansöka om F-skatt
    • Registrera företaget
    • Anmäla dig för momsredovisning
    • Anmäla dig som arbetsgivare till Skatteverket

    Du kanske också vill registrera webbplats och/eller egna sidor i sociala medier som du kan behöva för att kommunicera med befintliga och kommande kunder.

  • Hur marknadsför du dig?

    Du kan vara bäst i stan, men om ingen vet om att du finns hjälper det ju föga. Därför behöver du en marknadsplan som drar upp: Hur du ska marknadsföra dig, vad det får kosta och vad förväntar du dig att det kan ge – allt sådan måste du försöka förutse, vilket inte är det lättaste men det kan ge en indikation på vad du behöver göra för att nå ut.

  • Tänk ett extra varv kring affärsidén

    Ok, så du har en bra idé som du tror bär sig. Men tänk igen. Kan du utveckla den ännu mer? Kan du erbjuda något mer som inte är det mest uppenbara? Få kunder utanför rusningstid eller till och med utanför lokalen? Om du till exempel har en lokal som står tom på dagtid – kan du erbjuda företag att ha hyra in sig då? Eller om du har ett litet fik på en sommarort, kan du erbjuda picknickkorgar och på så vis få in fler kunder än de som uppehåller sig i lokalen? Alla satsningar som inte innebär en större kostnad för dig men chans till fler intäkter är värda att klura på.

  • Planera för en säker framtid

    Som egen företagare är det lätt att missa sådant anställda inte ens tänker på. Som att du själv måste lägga undan pengar till pensionen och skaffa försäkringar. Är du osäker på hur mycket du behöver lägga undan, prata gärna med din bank.

Tänk igenom risker och utmaningar som finns med att starta eget. Starta smått, utan att för den delen sluta att tänka stort. är chansen större att du når dina drömmar.

Vilken typ av företag vill du starta?

Aktiebolag

Starta aktiebolag

Handelsbolag

Starta handelsbolag

Enskild firma

Starta enskild firma

Mer information