Vi vill vara bäst...

...men ibland går det ändå fel. Då är det viktigt att du som kund känner att du kan prata med oss eller framföra dina klagomål till andra helt oberoende instanser

Vårt mål är att du som kund ska vara nöjd med våra tjänster och vårt bemötande. Vi arbetar med ständiga förbättringar för att varje dag bli bättre. En viktig del i det arbetet är att ta missnöjda kunders klagomål på största allvar. Banken har en särskild policy som behandlar detta och som särskilt påpekar vikten av att aktivt lyssna på en missnöjd kund och snabbt och sakligt utreda vad som hänt.

Om banken inte anser sig kunna tillmötesgå ett klagomål har du som kund rätt att få ett skriftligt svar med bankens motivering. Ytterst ansvarig för reklamationer och klagomål i Kinda-Ydre Sparbank är vd.

Planta hålls med två par av händer

Klagomålsansvarig

Johan

VD

Johan Widerström

0494- 794 29

070-699 56 00

Skicka in per post

Vill du skicka in ditt klagomål via brev så är adressen:

Kinda-Ydre Sparbank
Klagomål
Box 93
590 40 Kisa

  1. Inkomma med klagomål

    För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med den service du fått och de produkter du använder. Om du inte är nöjd kontaktar du oss på något av följande sätt för att lämna ett klagomål:

    Ring oss och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel. 

    För att vi ska kunna identifiera dig som kund och hantera ditt ärende måste du ha vår telefontjänst aktiverad.

    Ring oss på 0771-22 11 22

    Besök oss och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel.

    Besked om bankens beslut

    Vi tar hand om ditt klagomål enligt bankens rutiner och återkommer till dig med ett beslut så fort som möjligt.

  2. Skicka in klagomål till Swedbank Försäkring

    Swedbank Försäkring

    Om ditt ärende gäller försäkringsprodukter hos Swedbank Försäkring kan du e-posta klagomålet hit eller posta den till adressen nedan.

    Swedbank Försäkring
    Klagomålsansvarig
    105 34 Stockholm

  3. Är du fortfarande inte nöjd


    Om du efter omprövning av bankens klagomålsasnvarig inte är nöjd med bankens slutliga beslut, kan du vända dig till nedanstående instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.


    Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

    Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
    arn.se

    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Den som gör en anmälan betalar en avgift. Avgiften är 150 kronor per anmälan. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    Konsumentvägledning

    Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå

    Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
    konsumenternas.se

    Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

    Allmän domstol

    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
    domstol.se

    Särskild information

    Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen/mobilbanken och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.

    www.ec.europa.eu/odr

    I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mejladress till banken: kundombudsmannen@swedbank.se

    Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på Konsument Europas webbplats, konsumenteuropa.se

    Behandling av personuppgifter

    Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta bankkontoret med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta bankens dataskyddsombud:

    Dataskyddsombud - Kinda-Ydre Sparbank
    c/o Svealand Risk och Compliance AB
    Klostergatan 23, 703 61 Örebro

    Mer information avseende personuppgiftsbehandling samt ytterligare kontaktvägar finns på bankens hemsida. Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina Personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.

    kindaydresparbank.se/personuppgifter

    Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se