Hjälp under resan
Om något händer under resan finns det några saker som är viktiga att tänka på. Här har vi samlat information om vad du behöver göra och hur du kontaktar oss.
Ska du ut och resa? Då kan det vara skönt att ha koll på vad som gäller om du skulle behöva få bankhjälp medan du är borta.
På så sätt kan du alltid identifiera dig hos oss. Memorera - skriv inte upp koden någonstans!
– och ha den inte tillsammans med plånboken och mobilen.
– så att du har en backup om något skulle hända.
– där en reseförsäkring ingår.
– det skaffar du via Försäkringskassan.se
– Kontakta spärrservice om du behöver spärra och ersätta kort, säkerhetsdosa eller BankID på resan?
Det där med försäkringar är ju ett kapitel för sig. Med en bra hemförsäkring som innehåller en reseförsäkring klarar du dig vanligtvis långt. Skulle du bli sjuk är det viktigt att du, så snabbt det går, får intyg från läkaren och sparar alla kvitton. Reser du inom EU och har EU-kort (försäkringskort) från Försäkringskassan med dig har du rätt till samma vård som hemma i Sverige.
När du betalar resan med ett av våra bankkort ingår en kompletterande kortförsäkring som kan till exempel täcka utgifter om ditt bagage försvinner eller om du blir sjuk.
Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare, men även för din make eller maka, registrerade partner eller sambo samt för barn under 23 år som fortfarande bor hemma, vare sig de reser med dig eller på egen hand.
För att försäkringen ska gälla behöver kortinnehavaren till mer än hälften ha betalat resan med kortet, alternativt på ett sätt som kan jämställas med kortbetalning och beskrivs i respektive kort kompletterande villkor.
Har du tappat ditt bankkort? Det första du ska göra är att spärra kortet så att ingen annan kan roa sig med dina pengar! Spärra eller stäng tillfälligt ner ditt kort på internetbanken eller appen. Du kan och ringa Spärrservice +46 8 411 10 11 dygnet runt.
Ett försvunnet kort eller ett kort som krånglar kan innebära att du behöver hjälp med att ordna nödkontanter eller beställa ersättningskort. Vår spärrservice är öppen dygnet runt för att hjälpa dig, så att du kan fortsätta din resa som planerat.
Skulle du bli av med ditt kort så är reservkortet guld värt. Håll dock korten separerade från varandra. Ett extrakort hjälper inget om de ligger i samma plånbok som tappas bort.
Ja, ibland är det faktiskt bra att ha lite kontanter i fickan, även om det både är smidigt och säkert att betala med kort. Du kanske inte kan betala med kort överallt och dessutom är det en extra trygghet om du skulle bli av med ditt kort.
Tänk på att det har blivit svårare att växla svenska kronor utomlands, så ta med dig kontanter i valutan som landet du åker till använder.
Att planera en resa är för det mesta härligt och lustfyllt! Men i ärlighetens namn handlar det oftare om vilka sevärdheter du inte får missa och vilka restauranger som är bäst i stan än om hur du ska göra om du blir av med bankkortet, mobilen med BankID eller behöver annan bankhjälp. Här kommer därför våra samlade tips som kan vara bra att ha koll på.
Det där med försäkringar är ju ett kapitel för sig. Med en bra hemförsäkring med reseförsäkring klarar du dig vanligtvis långt. Skulle du bli sjuk är det viktigt att du, så snabbt det går, får intyg från läkaren och sparar alla kvitton. Reser du inom EU och har EU-kort (försäkringskort) från Försäkringskassan med dig har du rätt till samma vård som hemma i Sverige.
När du betalar resan med ett av våra bankkort ingår en kompletterande kortförsäkring. Det kan till exempel handla om att täcka utgifter om bagaget skulle försvinna på vägen eller om du blir sjuk. Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare, men även för din make eller maka, registrerade partner eller sambo samt för barn under 23 år som fortfarande bor hemma, vare sig de reser med dig eller på egen hand. För att försäkringen ska gälla behöver kortinnehavaren till mer än hälften ha betalat resan med kortet, alternativt på ett sätt som kan jämställas med kortbetalning och beskrivs i respektive korts kompletterande villkor.
Har du tappat ditt bankkort? Ingen fara, vi hjälper dig. Det första du ska göra är att ringa och spärra kortet så att ingen annan kan roa sig med dina pengar. I vissa fall kan du även få hjälp med att få ett ersättningskort eller en kontantutbetalning så att du kan fortsätta din resa som planerat. Kontakta Kortservice Utland på +46 8 411 10 20 för tips och råd angående ditt kort. Vår kundservice har dessutom öppet dygnet runt för att hjälpa dig.
Har du ett kort som har bestämt sig för att ta allting lite "mañana, mañana" på semestern kan Kortservice Utland hjälpa dig att reda ut problem, ordna med nödkontanter eller till och med skicka ut ett ersättningskort med kurir. Kontakta dem på telefon +46 8 411 10 20.
Att betala med kort kan både vara enkelt och tryggt. Men ett bra tips är att ha ett reservkort ifall du skulle bli av med det första, till exempel ett betal- och kreditkort.
Ja, ibland är det faktiskt bra att ha lite kontanter i fickan. Även om det är både smidigt och säkert att betala med kort kan det alltid vara bra att ha lite kontanter med dig när du reser. Dels för att det inte är säkert att de tar kort överallt och sen är det en extra trygghet om du skulle bli av med ditt kort. Det har dessutom blivit svårare att växla svenska sedlar utomlands så ett bra tips är att göra det redan i Sverige. Läs mer på Riksbankens sajt.
Har du tappat mobilen med BankID kan du kontakta vår kundservice dygnet runt för att spärra det. Det kan du antingen göra själva via internet (du identifierar dig med dosa eller 5-siffrig kod, läs mer nedan) eller kontakta Kortservice Utland på +46 8 411 10 20 så hjälper vi dig.
Behöver du identifiera dig hos oss men är utan både BankID och dosa har du alltid möjlighet att använda en personlig 5-siffrig kod. Den kan du dock bara skaffa genom att kunna identifiera dig, men när du väl har den behövs inget annat för att föra över pengar eller liknande. Det gäller alltså att vara lite förutseende och skaffa en kod innan du reser iväg. En 5-siffrig kod kan du få antingen genom att aktivera den själv via vår internetbank eller komma in till oss på ett av våra kontor. Men du, tänk på att inte ha den nedskriven på en lapp i plånboken.
Via internetbanken kan du själv göra en reklamation. Du hittar det under menyval ”Kort” sedan scrollar du ner till ”Alternativ”. Under rubriken Orsak till reklamation, välj "Jag har inte fått beställda varor/tjänster och det har gått 15 dagar sedan transaktionsdatum”.
Har du inte Internetbanken ber vi dig kontakta oss via telefon eller besöka ett kontor för att få hjälp att fylla i en reklamation.
OBSERVERA: Tänk på att du behöver bifoga kopia på biljetten tillsammans med din reklamation, annars kan utredningen inte påbörjas!
Reklamera digitalt på Entercards webbplats. Kortreklamation
Reklamera via e-post - Fyll i blankett och skicka in (entercard.se)
Har du köpt resan med Swish behöver du vända dig till Kammarkollegiet eller konkursförvaltaren.
Via internetbanken kan du själv göra en reklamation. Du hittar det under menyval ”Kort” sedan scrollar du ner till ”Alternativ”. Under rubriken Orsak till reklamation, välj "Jag har inte fått beställda varor/tjänster och det har gått 15 dagar sedan transaktionsdatum”.
Har du inte internetbanken ber vi dig kontakta oss via telefon eller besöka ett kontor för att få hjälp att fylla i en reklamation.
Tänk på! Du behöver bifoga kopia på biljetten tillsammans med din reklamation, annars kan utredningen inte påbörjas!
Reklamera digitalt på Entercards webbplats - Kortreklamation
Reklamera via e-post - Fyll i blankett och skicka in (entercard.se)
Har du köpt resan med Swish behöver du vända dig till Kammarkollegiet eller konkursförvaltaren.